چگونه یک داستان کوتاه بنویسیم که برای خواننده جذاب باشد!

چگونه یک داستان کوتاه بنویسیم که برای خواننده جذاب باشد

اینکه تلاش می‌کنید یک داستان کوتاه جذاب بنویسید، بهترین موقعیت برای شروع کار نویسندگی است. چرا که بسیاری از موانع، معضلات و سوالاتی که هنگام نوشتن داستان برای شما ایجاد می‌شود، به طور کامل برطرف می‌گردد. اگر به مشکلات عمیقی در حین نوشتن داستان برخورد کردید، تصور کنید که مشکلات نوشتن یک کتاب چقدر عمیق هستند.

نویسندگان قبل از اینکه شروع به نوشتن کنند، باید کلمات مبتذل را از ذهن خود حذف کنند! همچنین آن‌ها باید تفاوت تقلید از نویسندگان بزرگ و استفاده از بهترین تکنیک‌های نویسندگی را به طور کامل بیاموزند. البته منظور ما این نیست که یادگیری نحوه نوشتن داستان کوتاه جذاب از یادگیری نحوه نوشتن رمان ساده‌تر است. این فقط یک تمرین است که می‌توانید مشکلات نوشته خود را کنترل کنید.

 

داستان کوتاه چیست؟ 

اشتباه نکنید که داستان کوتاه با مقالات کوتاه غیرداستانی متفاوت است. در دنیای نشر، داستان‌های کوتاه از تمامی پارامترهای یک داستان برخوردار هستند.

داستان‌های کوتاه براساس شکل و تعداد کلمات به 3 گروه دسته‌بندی می‌شوند:

  • سنتی: از 1500 تا 5000 کلمه 
  • فلش داستانی: از 500 تا 1000 کلمه 
  • میکرو داستانی: از 5 تا 350 کلمه 

سوال رایجی که بین نویسندگان و عوام وجود دارد این است که آیا واقعا داستان کوتاه 5000 کلمه‌ای (تقریبا 20 صفحه دست‌نویس) طرفدار دارد؟

گرچه که برخی از نشریات و مسابقات فقط مطالب طولانی را می‌پذیرند اما باید بدانید که فروش داستان کوتاه در محدود 1500 تا 3000 کلمه راحت‌تر و رایج‌تر است. 

از طرفی دیگر، ممکن است از خودتان بپرسید که آیا نویسنده خوبی برای داستان‌های کمتر از 10 کلمه (میکرو داستان) هستم و یا نه؟! 

میکرو داستان‌ها واقعا شگفت انگیز هستند و این شگفتی نیز در این داستان‌ها وجود دارد. معروف‌ترین پاسخ ارنست همینگوی به شرط‌بندی مبنی بر اینکه نمی‌تواند داستان کوتاه بنویسد این است: “برای فروش: کفش کودک. هیچوقت استفاده نشده است!” 

این داستان دارای یک پشت پرده گسترده و احساسات عمیق است. نوشتن داستان کوتاه که جذاب باشد، یک هنر واقعی است؛ با وجود این‌که آن‌ها بسیار مختصر تر از رمان‌ها هستند. به همین دلیل، ما یک راهنمایی کامل برای نوشتن این داستان‌ها برای شما آماده کرده‌ایم.

 

چگونه با ایده‌های نوشتن داستان کوتاه جذاب آشنا شویم؟

آیا شما هم درگیر ایده‌های داستان کوتاه جذاب هستید؟  آیا لیست ایده‌‌های شما انقدر طولانی است که نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ 

نوشتن داستان به معنای استفاده از قواعد، تکنیک‌ها یا ایده‌های شخص دیگر نیست. این در مورد داستانی است که به خوبی گفته شده است. ایده‌های داستان کوتاه جذاب در اطراف شما هستند و باید یاد بگیرید که آن‌ها را شناسایی کنید. سپس با اطمینان کامل می‌توانید بنویسید و از روند کار لذت ببرید.

چگونه با ایده‌های نوشتن داستان کوتاه جذاب آشنا شویم؟

با این استراتژی‌ها، برای نوشتن داستان کوتاه جذاب ایده بگیرید. 

 

1.موضوع خود را مشخص کنید.

داستان‌‌های زیادی در حافظه آغاز می‌شوند. یک شخص، مشکل، تنش، درگیری، ترس و غیره موضوعاتی هستند که در با شما طنین‌انداز می‌شود و در ذهن شما رشد می‌کند. این جوانه‌‌ها ایده‌ای است که می‌تواند داستان شما باشد.

2.حتما دست به قلم شوید. 

اولین پیش‌نویس خود را  بنویسید تا به سادگی اصول اولیه داستان را بدون نگرانی در مورد دستور زبان، کلیشه‌ها، هجویات و هرچیز دیگری به جز طرح اولیه داستان ارائه دهید.

3.شخصیت‌های داستان را از افرادی که می‌شناسید، بسازید. 

شخصیت‌های داستان را از اعضای خانواده خود و یا افرادی که شما می‌شناسید، الهام می‌گیرند. 

مورد توجه، دمدمی مزاج، الهام بخش، افراد با نفوذ و مطابق سن آن‌ها، سن، جنسیت، صفات، تن صدا و گویش، نکات کلیدی، عادات و ویژگی‌ها می‌تواند از نشانه‌های شخصیت داستانی باشد و یا حتی شخصیت به وجود آماده مخلوطی از این خصوصیات باشد.

4.شروع به نوشتن کنید. 

تشریح و تحقیقات باید در زمانی به پایان برسد. پس از آن باید شروع به نوشتن کنید. 

 

نحوه نوشتن داستان کوتاه جذاب

صرف نظر از اینکه شما یک نویسنده ماهر هستید، من یک ساختار اصلی برای نوشتن داستان کوتاه برای شما پیشنهاد می‌کنم. 

  1. در اولین فرصت شخصیت اصلی خود را دردساز کنید. (این دردسر بسته به ژانر شما متفاوت خواهد بود. برای یک شخصیت ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و یا برای یک شخصیت ممکن است عاشقانه باشد)
  2. هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا شخصیت شما از این دردسر فرار کند. این وضعیت را بدتر می‌کند! 
  3. سرانجام همه چیز به سمت ناامیدی می‌رود. 
  4. در نهایت با همه آن‌چیزی که شخصیت شما از آن‌همه دردسر آموخته است، به پیروزی و یا شکست برمی‌خورد.
  5. استفاده از این ساختار شما و خواننده را درگیر خواهد کرد.
داستان کوتاه جذاب

بیشتر بخوانید: آموزش داستان نویسی با کتاب های ابوالفضل درخشنده

 نحوه نوشتن یک داستان کوتاه در 9 مرحله 

 

1.داستان خود را به عنوان یک داستان کوتاه عالی بخوانید. 

تا می‌توانید داستان کوتاه بخوانید؛ خصوصا داستان کوتاه کلاسیک. شما با بهترین آثار این ژانر آشنا می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم این آثار را به عنوان یک کارآموز مطالعه کنید. کارشناسان را تماشا، ارزیابی، تجزیه و تحلیل کنید سپس سعی کنید از کارهای آن‌ها نمونه برداری کنید. به زودی به اندازه کافی می‌آموزید که چگونه یک داستان کوتاه جذاب بنویسید و پس از آن سعی کنید سبک خودتان را شروع کنید.

بسیاری از مهارت‌های نویسندگی را می‌توانید از این طریق بیاموزید. خواندن چندین داستان کوتاه جذاب باید ایده‌ای از ساختار و سبک به شما بدهد. این امر باعث می‌شود که در حین خواندن کتاب‌های بیشتر، یکی از موضوعات مورد نظر خود را امتحان کنید.

به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد موضوع حیرت‌انگیزی را شروع نخواهید کرد. اما آنچه که شما با خواندن آموخته‌اید (و همچنین آنچه را که از نوشتار خود یاد می‌گیرید) باید این اطمینان را به شما بدهد که در مسیر خود هستید و یا خیر. 

2. هدف احساسی تعیین کنید. 

موثرترین داستان‌های کوتاه، اغلب احساسات عمیقی در خواننده به وجود می‌آورد. چه‌چیزید احساسات آن‌ها را تحریک می‌کند؟

دقیقا همان مواردی که احتمالا احساسات شما را نیز تحریک می‌کند. مانند:

• عشق

• رستگاری

• عدالت

• آزادی

• فداکاری قهرمانانه

3. حوزه فعالیت خود را محدود کنید. 

ناگفته نماند که تفاوت زیادی بین یک رمان 450 صفحه‌ای 100 هزار کلمه‌ای و یک داستان کوتاه جذاب 10 صفحه‌ای 2 هزار وجود دارد. برای درک این تفاوت می‌توان در جستجوی حماسه‌های یک داستان قرار گرفت و دهه‌ها را با بازیگران گسترده شخصیت‌ها پوشش داد. اما داستان‌های کوتاه یک داستان عاطفی و یا قانع کننده را با یک آغاز، یک بدنه و یک پایان و با حدود 2% از تعداد کلمات یک داستان بیان می‌کند.

طبیعتا این تعداد شخصیت‌ها، صحنه‌ها و حتی فضاسازی را به طرز چشمگیری محدود می‌کند. بهترین داستان‌های کوتاه معمولا تنها شامل یک بخش کوتاهی از زندگی شخصیت اصلی داستان‌‌ها می‌باشد. 

نکات مهم:

  • اگر شخصیت اصلی شما به یک گروه و یا یک صدای خاص نیاز دارد، هر دو این ویژگی را همزمان به او ندهید. اما می‌توانید شخصیت‌ها را در جایی از داستان ترکیب کنید.
  • از توصیف‌های طولانی شخصیت داستان خودداری کنید. فقط به اندازه کافی بنویسید تا در ذهن خواننده تصویر شخصیت شکل گرفته شود.
  • جابجایی شخصیت‌ها از یک مکان به مکان دیگر را حذف کنید. چرا که خواننده اهمیتی نمی‌دهد که چگونه به آن‌جا رسیدند. بنابراین می‌توانید بنویسید: اواخر بعد از ظهر، جیم با شارون در یک کافی‌شاپ ملاقات کرد.
  • هدف شما این است که با به تصویر کشیدن یک واقعه دلهره‌آور (که این واقعه به خودی خود داستانی به همراه دارد)، یک تصویر بزرگتر را نشان دهید و در نهایت به پایان تلخ برسید! 

4. به دنبال یک عنوان خارق‌العاده باشید.

به دنبال یک عنوان جذاب و یونیک برای داستان خود باشید. بله ممکن است که این عنوان توسط ویراستاران تغییر کند. اما در ابتدا این عنوان انتخابی باید نظر ویراستاران را جلب کند. ویراستاران می‌خواهند این عنوان را در بین طیف گسترده‌ای از داستان‌های رقابتی در برابر خوانندگان قرار دهند.

5. در داستان خود از ساختار کلاسیک استفاده کنید.

وقتی عنوان داستان کوتاه جذاب باشد، خواننده را به خود جلب می‌کند، حال چگونه علاقه او را حفظ می‌کنید؟

همانطور که می‌دانید؛ حفظ علاقه خواننده مهم‌ترین رکن در یک رمان و به تبع آن، یک داستان کوتاه می‌باشد. بنابراین از همان رویکرد اساسی در رمان‌ها استفاده کنید.

شخصیت خود را در دردسر غوطه‌ور کنید. التبه دردسرهای وحشتناک به معنا موضوعات متفاوت برای ژانرهای مختلف است. در یک داستان، شخصیت شما ممکن است خود را در معرض خطر جسمی، روال عادی زندگی و یا حتی مرگ قرار دهد.

در یک داستان عاشقانه، چالش ممکن است احساسی باشد؛ شیرزنی که بین دو عاشق گیر افتاده است! در یک داستان رمزآلود، شخصیت اصلی داستان شما ممکن است شاهد یک جرم باشد و در آخر به آن متهم شود. 

وقت خود را برای تنظیم شخصیت داستان تلف نکنید. بلکه ممکن است شخصیت‌ها در حین نوشتن شکل بگیرند. فقط باید به خواننده خود بگویید که با شخصیت اصلی همراه باشد، سپس به مشکل، تلاش، چالش و یا خطر باشد. هرچه که باید داستان شما را هدایت می‌کند.

نحوه نوشتن یک داستان کوتاه در 9 مرحله

6. پیشنهاد پشت صحنه را انجام دهید؛ به‌ طور کامل توضیح ندهید.

شما فضا و زمان لازم برای برگشت به عقب و یا کل پشت پرده یک شخصیت را ندارید. به جای اینکه توضیح دهید که یک فرانسوی چگونه به آمریکا رسید، فقط کافیست با لهجه فرانسوی که امیدوار مهاجرت به آمریکا بود، اشاره کنید. لزومی نیست برای توصیف یک صبح زمستانی یک پاراگراف کامل بنویسید. 

7. هنگامی که شک دارید، کنار بگذارید.

داستان کوتاه، براساس تعریف، خلاصه و کوتاه هستند! هرجمله‌ که می‌نویسید باید حساب شده باشد. حتی اگر فکر می‌کنید که یک کلمه غیرطبیعی به نظر می‌رسد، باید آن‌را حذف کنید.

8. از یک پایان رضایت بخش اطمینان حاصل کنید. 

این یک ضرورت است که پایان داستان شما رضایت بخش باشد. در یک داستان کوتاه جذاب، این امر اغلب می‌تواند به سرعت انجام شود.

به طور مثال در نسخه مدرن فرزند Prodigal، یک شخصیت با راننده تاکسی تماس می‌گیرد و به او می‌گوید که زمانی مجاز است به خانه برگردد که پدرش چراغ ایوان جلوی خانه را روشن کند. در غیر این صورت او می‌فهمد و فقط حرکت می‌کند.

بقیه داستان این است که او به کابین می‌گوید که تا چه اندازه انتخاب‌های زندگی وی به خانواده‌اش آسیب رسانده است. داستان با پایان دادن تاکسی به منظره خانه کودک خود پایان می‌یابد. نه تنها برای یافتن چراغ ایوان، بلکه هر چراغ خانه و بیشتر در حیاط. پایان آن نیازی به توضیح ندارد. ما حتی نیازی نیست که به اتحاد، در آغوش گرفتن، اشک، گفت‌گو عکس‌العمل نشان دهیم. چراغ‌ها همه‌چیز را می‌گویند!

9. مانند داستان زندگی خود آن را تمام کنید. 

وقتی داستان به اتمام رسید، مهم‌ترین کار را باید انجام دهید. وقت آن رسیده که خودتان مانند یک ویرایشگر بی‌رحم به جان داستان بیفتید. هنگامی که داستان به اتمام رسید، باید تمامی داستان از نظر املا، دستور زبان، نقطه گذاری، ساختار جمله، انتخاب کلمه و حذف هجویات مورد بررسی قرار گیرند. همچنین در نسخه دست‎نویس، به دنبال راه‌هایی برای درگیر کردن احساسات خواننده خود باشید.

همه نویسندگان در حال بازنویسی هستند. به یاد داشته باشید که فشردن همیشه قدرت کلمات را افزایش می‌دهد. سخنان بی‌نیاز را فراموش نکنید.

مثال:

شانه‌هایش را جمع کرد.

چشمک زد. 

امیر از میان درهای باز، وارد شد و روی صندلی نشست.

جمعیت دستانشان را بستند و پایکوبی کردند.

یاد بگیرید که جملات را سفت‌تر کنید و به خودتان بهترین فرصت را برای نوشتن داستان‌های کوتاه که خواننده شما را مجذوب خود می‌کند، بدهید.

admin
ارسال دیدگاه