حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

آموزش داستان نویسی


آموزش داستان نویسی با ۸ نکته جذاب و اصلی

آموزش داستان نویسی برای شروع به نوشتن داستان الزامی است. نوشتن آسان نیست و خوب نوشتن به مراتب از نوشتن دشوار تر است. برای داستان نویسی به آموزش یک سری تکنیک ها در کارگاه داستان نویسی نیاز است. زمانی که قصد نوشتن یک داستان را دارید باید یک مسیر کلی از شروع داستان، مسیر طرح قصه آن و پایان آن همگی در بهترین سطح ممکن در ذهن نویسنده شکل گرفته باشد. اگر در ابتدای راه نویسندگی هستید و تازه قلم به دست گرفته اید با چند راه کار ساده می­توانید نوشتن را کمی برای خود راحت تر کرده و بعد ها در این مسیر حرفه ای تر شوید. آموزش در نویسندگی پایان ندارد و هر آنچه که بیاموزید شما را به سمت بهتر شدن راهنمایی می­کند ولی باز هم برای بهترین شدن نیاز به زیاد خواندن، خوب دیدن، کاغذ سیاه کرن، تمرین، تلاش و پشتکار دارید. جهت آموزش داستان نویسی برای هر گروه سنی نیاز به مطالعه داستان های نوشته شده برای همان گروه سنی وجود دارد. جهت آموزش داستان نویسی برای کودکان در زمینه داستان کودکان مطالعه و خواندن ضروری است همانطور که برای آموزش داستان نویسی برای نوجوانان نیز باید کتاب های داستان نویسی همین گروه سنی را بخوانید.

برای قدم در مسیر داستان نویسی گذاشتن لازم است نکات مهم و اصلی این مسیر را بدانید تا بتوانید در مسیر درست و اصولی داستان نویسی گام بردارید. چگونه نویسندگی را شروع کنیم ؟ اگر این سؤال شماست، در ادامه با آموزش ۸ نکته اصلی در داستان نویسی همراه ما باشید.

۸ نکته اصلی برای شروع داستان نویسی از صفر

نکته اول: هر چه به ذهنتان آمد، بنویسید.

 برای شروع آموزش داستان نویسی شمایل کلی از هر آنچه به ذهنتان آمد که می­تواند یک داستان جذاب باشد را یادداشت کنید. هر چند کوتاه و در حد چند جمله، نوشتن همین چند خط برای شروع داستان نویسی کافی است. بعد ها می­توانید همین چند خط را تعمیم دهید، کم و زیاد کنید و یا تغییر دهید. شروع یک داستان اصلی ترین قسمت آن است. شروع باید مانند یک آهنربا خواننده را مجذوب به دنبال کردن ادامه داستان کند. رعایت کردن حد اعتدال در شروع داستان بیشتر از تمام قسمت های آن حائذ اهمیت است. در شروع داستان نباید آنقدر اطلاعات به مخاطب بدهیم که احساس کند نیازی به دنبال کردن ادامه داستان ندارد، از طرفی نباید با دادن قطره چکانی اطلاعات شمایل کلی داستان را برای مخاطب گنگ و نامفهوم جلوه دهید. در شروع داستان به قدری به خواننده اطلاعات بدهید که بداند در مورد چه موضوعی قرار است بخواند ولی برای فهمیدن موضوع داستان نیاز به دنبال کردن ادامه آن داشته باشد. در شروع داستان نیاز به یک ماجرای جنجالی و طوفانی ندارید. با یک شروع طوفانی این انتظار برای مخاطب پیش خواهد آمد که ادامه داستان و پایان آن نیز باید بسیار جنجالی باشد و اگر به انتظارش در مسیر خواندن داستان به درستی پاسخ داده نشود مأیوس و نا امید خواهد شد. داستان خوب داستانی است که فراز و نشیب در آن مشهود باشد. شروعی جذاب و در حد اعتدال داشته باشد تا ادامه و پایان داستان به درستی برایتان رقم بخورد.

نکته دوم: قهرمان بسازید.

 در ادامه آموزش داستان نویسی بعد از طراحی اولیه شخصیت های اصلی داستان آن ها را توسعه دهید. قهرمان ها هستند که داستان ها را می­سازند و بدون آن ها داستانی ساخته و پرداخته نخواهد شد. همانطور که ویکتور فرانکل گفته است “یک انسان موجودی است که تصمیم می­گیرد”. شخصیت های اصلی داستان باید در بحران های مختلف داستان وارد شود و تصمیم بگیرد که چگونه از این بحران ها رهایی پیدا کند. با تصمیم اوست که روش پیشروی داستان مشخص می­شود که داستان در چه مسیری ادامه پیدا کند و پایان یابد.

نکته سوم: در نوشتن صبور باشید.

 در مسیر کامل کردن داستان در دوره آموزش نویسندگی برای رسیدن به موضوع محوری داستان عجله نکنید. شخصیت داستان خود را به درستی پرورش دهید، بین شخصیت و یا شخصیت های اصلی داستان با خواننده صمیمیتی خاص برقرار کنید، خواننده را همراه شخصیت اصلی داستان کنید و با همراهی مخاطب به سراغ کشف موضوع اصلی داستان بروید. این همراهی مخاطب است که در تمامی مسیر داستان به آن ارزش و اعتبار می­بخشد. نوشته ای که نتواند مخاطب را با خود همراه کنند خوانده نخواهد شد.

نکته چهارم: در داستان نویسی منحصر به فرد باشید.

سبک و سیاق خود را به نویسندگی وارد کنید. اگر می­خواهید داستان خوب بنویسید و به نویسنده ای ماندگار تبدیل شوید تلاش کنید سبکی منحصر به فرد برای خودتان ایجاد کرده و آن را دنبال کنید. البته که تأثیر گرفتن از نویسندگان دیگر در ابتدای مسیر می­تواند راهنمای خوبی برای شما باشد اما آن افراد از قبل وجود داشته اند و سبک و سیاقشان در دسترس است. آثار خوب از نویسندگان بزرگ و بهترین کتاب داستان نویسی آن ها را بخوانید و از هر کدام از آن ها نکاتی را بیاموزید ولی پیرو سبک خود باشید. شاید فکر کنید نویسندگان خوب تمامی قوانین را می­شناسد و از آن ها پیروی می­کنند، اما باید بدانید که نویسندگان خوب تمامی قوانین را می­شناسد و آن ها را زیر پا می­گذارند! از منحصر به فرد بودن نترسید.

نکته پنجم: داستان خود را حرفه ای ویرایش کنید.

چند پیشنویس از داستان خود تهیه کنید. بیشتر نویسندگان حرفه ای برای هر داستان خود حداقل سه پیشنویس آماده می­کنند. پیشنویس اول نامش پیشنویس شلخته است، این پیشنویس در آموزش داستان نویسی فقط برای پیاده سازی آنچه در ذهن نویسنده می­گذرد روی کاغذ است، این پیشنویس را فقط برای خود نگه داشته و به کسی نشان ندهید. پیشنویس دوم شما از داستان برای صیقل دادن به داستان است . بعد از نوشتن پیشنویس دوم به ساختار اصلی داستان و شخصیت های آن پرداخته و آن ها را تعمیم دهید تا طرح اصلی داستان مشخص شود. پیشنویس سوم برای پرداخت عمیق است، در این پیشنویس است که داستان پخته می­شود تا به مخاطب ارائه گردد. اما بدانید در آموزش داستان نویسی رسیدن به پیشنویس سوم بدون داشتن پیشنویس اول و دوم ممکن نیست.

نکته ششم: گفت و گو های خوب خلق کنید.

 در داستان نویسی خود بین شخصیت های مختلف داستان گفت و گو های خوب بنویسید. گفت و گو های خوب از شناخت صمیمانه شخصیت های داستان و بازنویسی زیاد آن است که شکل می­گیرد. لازم است هر شخصیت داستان صدا و عقاید منحصر به فرد خود را داشته باشد. بعد از نوشتن صحبت های هر شخصیت با توجه به عقایدی و اصول اخلاقی که برای آن شخصیت در نظر گرفته اید و با صدای او گفت و گو ها را بخوانید و اگر با شخصیتی که برای او پرداخته اید مغایرت داشت، گفت و گو را بازنویسی کنید. در نوشتن گفت و گو ها لحن هر گفت و گو را بیان کنید و به جای استفاده از او گفت و او گفت های مکرر از لحن شخصیت مانند او فریاد زد، او به آهستگی گفت و … کمک بگیرید.

نکته هفتم: نگویید، نمایش دهید.

در نوشتن قسمت های مهم و جنجالی داستان که سرنوشت شخصیت های اصلی را تغییر می­دهید، سعی کنید صحنه را نمایش دهید جزییات هر آنچه در صحنه وجود دارد و کوچکترین اتفاقات دخیل در ماجرای اصلی را شرح دهید به گونه ای که ماجرای اصلی در ذهن خواننده پخش شود، این یکی از فنون داستان نویسی است. خواننده حق دارد صحنه های اصلی داستان را ببیند. قسمت های دیگر داستان را همین که بنویسید کافی است اما برای صحنه اصلی خلاق تر از تنها نوشتن عمل کنید.

نکته هشتم: شروع را مجدد بررسی کنید.

 بعد از پایان دادن به داستان به شروع داستان برگردید و آن را مجدد بخوانید. اگر همخوانی بین شروع داستان و پایان داستان آنطور که باید شکل نگرفته بود، شروع را تغییر دهید هر چند اگر شروع خوب و عالی نوشته شده باشد. با پایان داستان است که مخاطب در مورد داستان نظر می­دهد که ارزش خواندن را داشته و داستان خوبی بوده است.

برای آموزش داستان نویسی هر تعداد که کتاب آموزش نویسندگی بخوانید و آموزش فنون داستان نویسی را فرا بگیرید، خوب است اما کافی نیست و باید قلم در دست گرفته و شروع به نوشتن کنید. مانند یک ورزشکار که برای به موفقیت رسیدن نیاز به تمرین هر روزه دارد برای خوب نوشتن هم نیاز به تمرین بی وقفه است. شروع کنید، بنویسید، بنویسید و بنویسید. بدون شک در نهایت نتیجه مطلوب را خواهید یافت.

راز اثیر

آموزش داستان نویسی (جلد ۱)

رمان، داستانی بلند و معمولا بیشتر از چندین صفحه می باشد و ممکن است به هزار صفحه پیش تر رود. رمان دارای اشخاص مختلفی است که هر کدام پیچیدگی و ابعاد مختلفی را دارند. داستان نیمه بلند به داستانی گفته می شود که بیشتر از پنجاه صفحه است.


توضیحات بیشتر

راز اثیر

آموزش داستان نویسی (جلد ۲)

رمان، داستانی بلند و معمولا بیشتر از چندین صفحه می باشد و ممکن است به هزار صفحه پیش تر رود. رمان دارای اشخاص مختلفی است که هر کدام پیچیدگی و ابعاد مختلفی را دارند. داستان نیمه بلند به داستانی گفته می شود که بیشتر از پنجاه صفحه است.


توضیحات بیشتر

مادران چشم به راه

آموزش داستان نویسی (جلد ۳)

رمان، داستانی بلند و معمولا بیشتر از چندین صفحه می باشد و ممکن است به هزار صفحه پیش تر رود. رمان دارای اشخاص مختلفی است که هر کدام پیچیدگی و ابعاد مختلفی را دارند. داستان نیمه بلند به داستانی گفته می شود که بیشتر از پنجاه صفحه است.


توضیحات بیشتر

آیات آسمانی

آموزش داستان نویسی (جلد ۴)

رمان، داستانی بلند و معمولا بیشتر از چندین صفحه می باشد و ممکن است به هزار صفحه پیش تر رود. رمان دارای اشخاص مختلفی است که هر کدام پیچیدگی و ابعاد مختلفی را دارند. داستان نیمه بلند به داستانی گفته می شود که بیشتر از پنجاه صفحه است.


توضیحات بیشتر

آموزش داستان نویسی (جلد ۵)

رمان، داستانی بلند و معمولا بیشتر از چندین صفحه می باشد و ممکن است به هزار صفحه پیش تر رود. رمان دارای اشخاص مختلفی است که هر کدام پیچیدگی و ابعاد مختلفی را دارند. داستان نیمه بلند به داستانی گفته می شود که بیشتر از پنجاه صفحه است.


توضیحات بیشتر

بچه آبادان

آموزش داستان نویسی (جلد ۶)

رمان، داستانی بلند و معمولا بیشتر از چندین صفحه می باشد و ممکن است به هزار صفحه پیش تر رود. رمان دارای اشخاص مختلفی است که هر کدام پیچیدگی و ابعاد مختلفی را دارند. داستان نیمه بلند به داستانی گفته می شود که بیشتر از پنجاه صفحه است.


توضیحات بیشتر

داستان نویسی (جلد 2)

داستان نویسی (جلد 1)



خرید


اینجا کلیک کنید

داستان نویسی (جلد 2)

داستان نویسی (جلد 1)

ارتباط با ما
تهران، کریمخان زند، بین قرنی و ایرانشهر، پلاک 182
021-88490409
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X